*

27.8.11

Ekstremisme mot valgkampen

Nestleder i Oslo SV, Nora Fjelddalen, en dyktig, dedikert og på alle måter fornuftig politiker fra mitt lokallag, sto på stand i Spikersuppa forleden dag. En sint, eldre nordlending kom opp til henne og sa:
Velferdsstaten er i ferd med å gå under på grunn av SV sin innvandringspolitikk. Hvis han der idioten skulle plaffe ned noen, så var det heller SV sin ungdomsleir han skulle plaffet ned.
Nora ble selvsagt litt paff.

Den samme morgenen kom min talentfulle venninne Lena Grønningsæter, som er organisatorisk nestleder i Bergen SV, på valgboden på Torgallmenningen i Bergen og fant rasistiske flyers som hadde blitt levert på organisert vis til alle partiene. Bergensavisen beskriver flyeren slik:
Under overskriften «Det største svik i vår historie foregår akkurat nå» hevdes det at 60 prosent av de som er unge jenter i Sverige vil bli voldtatt i løpet av sitt liv. Gjennom et 15. sider langt skriv får islam skylden for denne utviklingen.

Islam blir beskrevet som tapernes religion og «den islamske verden lever fortsatt mentalt i middelalderen». De norske myndighetene omtales i glatte ordelag for å stå bak denne utviklingen og sånn sett være skyld i voldtekt.
Forræderretorikk og dolchstüss-tankegang, innvandreren som en seksuelt ukontrollerbar kraft, og «illegitimistisk» retorikk rett ut av Utøya-gjerningsmannens kontrajihadistiske manual. Jeg gjetter på SIAN, eller tilsvarende rasistiske idiotbeholdere.

I dag kom jeg selv på stand og som alltid møtte jeg stort sett hyggelige, reflekterte og engasjerte osloborgere — og noen litt vel spydige, men sånn er det. Det høljet ned i bøtter og spann. Her var stemningen litt sånn:



Men så kom SOS Rasisme og startet en demonstrasjon mot det jeg må anta er homo- eller innvandrerhetsen til Kristent samlingsparti. Jeg er ikke noen stor fan av KS, noe som vel kommer klart fram i dagens "Grovt sagt" i Klassekampen, der jeg skriver:
Ved siden av [SV] står boden til Kristent Samlingsparti. Der SV har valgt en hipp arkitektbladlook for bedre å snakke til mannen i gata, har KS i år gått for en found art-installasjon. Boden består av (a) en container, (b) en masse planker som ligger slengt inntil containeren. Plankene bæres av og til fra et sted til et annet, uten at de ser ut til å brukes til noe. Gjestene er uten unntak over 70, og går kledd som om det var 50-tallet - og med «50-tallet» mener jeg «1850-tallet». Over boden henger et banner hvor det står «Jeg legitimerer min aversjon mot analsex med henvisning til høyere makter», eller noe sånt.
Til KS' forsvar så har de nå faktisk fått spikret og malt plankene inn i containeren så den ser tilnærmet hjemmekoselig ut. Men de har fortsatt crazy bannere.

Etter et minutts tid med de samme gamle slagordene begynte mannen i KS' bod å rive ned et skilt som en demonstrant holdt. Det var selvsagt galt av ham, men SOS-gjengen svarte med dytt, slag og spark. Han ble dyttet omkring. Voldsbruken var helt disproporsjonal med overtrampet. Begge parter hadde ansvar for å starte kampen, men i og med at det var SOS Rasisme som hadde dukket opp og begynt å rope på en ganske kjip og aggressiv måte, var det uansvarlig av dem å starte gruppevold mot mannen i boden. Heldigvis roet det seg etter det første håndgemenget.

Jeg ringte politiet, og de kom etter et par minutter og brøt demonstrasjonen opp.

I Dagbladet, der jeg også er intervjuet som vitne, sier Kenneth Fuglemsmo fra SOS rasisme og Tjen Folket:
- De [som var på demoen] forteller meg at det absolutt ikke var noen fra SOS Rasisme som angrep noen fra Kristent Samlingsparti. Tvert i mot var det en fra KS som angrep SOS Rasisme. Vi hadde en demonstrasjon mot KS fordi det er et rasistisk parti. Det var en fredelig og ikke-voldelig demonstrasjon, sier Fuglemsmo til Dagbladet.
Det er en løgnaktig framstilling av det som skjedde, der jeg ville si at hovedansvaret for voldsbruken lå hos SOS Rasisme. Sånn sett er dette bare nok et trist kapittel i SOS Rasismes totale tap av legitimitet etter at Tjen Folket kuppet organisasjonen. Her har du forresten en artikkel hos Dagbladet der Kenneth Fuglemsmo diskuterer hvordan man skal tappe SOS Rasisme for penger til bruk i Tjen Folket. Fuglemsmo er også en revolusjonær venstreekstremist, som vil gå til væpnet kamp mot kapitalismen, slik Hans Petter Sjøli diskuterer i denne saken.

Men tre episoder på to dager er nok til å gjøre meg urolig. Dersom det har blitt så lett for så mange å utøve fysisk vold mot partipolitiske representanter, eller å utgi truende brosjyrer med dulgte trusler, da er det noe galt som ulmer under demokratiet. I Oslo kommer tilfeldige borgere opp og bruker eliminasjonistisk retorikk mot nestlederen i Oslo SV. I Bergen distribueres rasistisk og antidemokratisk propaganda organisert mot valgbodene. I Oslo dyttes og sparkes en representant for et parti — et ekstremt parti med motbydelige meninger, ja, men et demokratisk parti likefullt.

Når en valgbod utsettes for hets og vold på denne måten, så er det en handling med stor symbolsk tyngde. Og det er neppe tilfeldig at det er nettopp dette symbolet som angripes. Det vi ser er tre eksempler på at selve demokratiets legitimitet i valgprosessen ikke respekteres, og at den manglende respekten både kommer fra det ekstreme venstre — i Tjen Folket, organisasjonen bak SOS Rasisme — og det ekstreme høyre. Jeg hadde håpet at denne typen begivenheter skulle bli vanskeligere etter 22. juli. Men så langt ser det ikke sånn ut. Det er urovekkende. Kanskje stemningen blant ekstremistene ikke har snudd ennå?

Her er en video av demoen kort etter håndgemenget. Mannen i den blå frakken rett foran boden, skjult bak demonstrantene er representanten fra KS' valgbod.

Labels: , , , , ,

2 Comments:

Blogger Eirik Strandabø said...

jeg deler din bekymring, disse hendelsene er ganske urovekkende.

fin blogg, forresten

August 28, 2011 12:32 pm  
Blogger mrtn said...

Takk!

August 29, 2011 6:30 pm  

Post a Comment

<< Home