*

19.4.09

Endsjø om Monsen

Dag Øistein Endsjø skriver fin kronikk i Dagbladet om Nina Karin Monsen:

Homofile som kjemper for likestilling blir ofte møtt med påstander om at de ikke respekterer de som ønsker å undertrykke dem. Det er spesielt de homofiendtlige religiøse organisasjonene og aktivistene selv som krever respekt for sine synspunkter. Regjeringen har ikke gitt uttrykk for sin direkte respekt, men gått svært langt i sin aktive støtte. Likestillingsminister Anniken Huitfeldt ga statsstøtte til Frelsesarmeens Ungdom, selv om de var homofiendtlige i strid med gjeldende vedtekter. Islamsk Råd fratas heller ikke sin statsstøtte, selv om de nekter å ta avstand fra dødsstraff for homofile.

Fritt Ord går likevel lenger. De hyller personer som på grunnlag av sin religiøse overbevisning ønsker å begrense andres liv. I år gir de sin årlige hederspris til Nina Karin Monsen, blant annet på grunn av hennes sterke, religiøst motiverte homohets de siste par åra.

I lyset av den offentlige støtte, respekt og hyllest til homofober, blir det følgelig relevant å spørre om også rasister skal støttes, respekteres og hylles.
Jeg ser at Endsjø gjør nøyaktig den samme parallelen til Vigrid som jeg dro i mitt innlegg. Moro at flere har fått den samme tanken. Jeg vil også sidestille mye av Monsens homohets med rasisme. I tillegg er hennes rolle i norsk offentlighet så fiendtlig og debattødeleggende at jeg ikke forstår hvorfor hun får prisen.

Labels: , , ,

2 Comments:

Blogger Ali Esbati said...

"følgelig relevant å spørre om også rasister skal støttes, respekteres og hylles"

Well, det sker ju dagligen, dessvärre. Don't give them any ideas... det blir väl Hege Storhaug nästa år.

April 19, 2009 11:06 pm  
Blogger mrtn said...

Kommentaren min ble visst aldri sendt. Jeg skrev:

Jeg har pengene mine på henne, ja!

Så modig bla bla bla politisk ukorrekt bla bla viktig korrektiv til den klamme norske mainstreamoffentligheten bla bla bla la nå Siv få prøve seg!

April 21, 2009 9:02 pm  

Post a Comment

<< Home