*

17.2.09

"In the Kingdom of the Blind..."

Blindness, blindness and sight: Jeg er visst blitt eier av en restaurant for blinde i Berlin.
»I restauranten får seende mulighed for at opleve, hvordan det er at være blind,« siger den daglige leder af stedet Martin Grüner. Hans eget syn fejler ikke noget, men de 13 fastansatte tjenere er blinde.
»Filosofien bag konceptet er, at rollerne byttes om. Vi vil gerne åbne øjnene for de seende i forhold til, at de får et indblik i de blindes hverdag. Her er de seende fuldstændig overladt til de blindes trygge hænder«
Det merkverdige er at jeg faktisk hadde hørt om den restauranten før. Hva er oddsene for det?

En annen synkronisitet: Forleden dag kommer jeg gående ned Thereses gate i Oslo da min venn Andreas Segrov sitt gamle band  med det underlige navnet Andreas Segrov Band  dukker opp på iPodens shuffle. Jeg går og har en mimrestund om de gode, gamle dager i Bergen og hvordan jeg burde ta og invitere Andreas på kaffe snart, for det er lenge siden vi har preiket sammen etc etc. Og hvem er det som kommer gående ned gaten foran meg enn nettopp Andreas Segrov, den selvsamme personen som tilfeldighetene nettopp har lagt i mine ører og tanker? 

In other news: første arbeidsdag i Klassekampen igår. Flere nyheter når de foreligger. 

9 Comments:

Blogger Mikkel said...

http://www.dagbladet.no/2009/02/17/nyheter/hijab/politikk/innenriks/karita_bekkemellem/4893446/

February 17, 2009 8:28 am  
Blogger mrtn said...

Kudos, Karita!

February 17, 2009 8:42 am  
Blogger Unknown said...

Martin, jeg kjenner altså en som har vært på den restauranten. Og jeg hørte på Shadows and light i går. Eller i forgårs. Samme det. Utrolig!

February 17, 2009 10:47 am  
Blogger mrtn said...

k-razy!

February 17, 2009 11:07 am  
Anonymous Anonymous said...

Eg kan avsløre at restauranten "Unsichtbar" i Berlin, dukkar opp i den nye romanen om Engel Winge, Englejakt, som kjem i april, og at kjerringa til den norske Martin Grüner har fingrane i den utgivinga. Kva er oddsa for DET! Elles vil eg berre seie at det er ulempen med å ha eit internasjonalt fornamn og etternamn, det er alltid nokon der ute som heiter det same. Så takke meg til Steingraut Haugsgjett-linja.

February 17, 2009 6:28 pm  
Blogger andreas s. said...

This comment has been removed by the author.

February 18, 2009 9:27 am  
Blogger andreas s. said...

En kjede av merkverdigheter: Dagen etter iPod shuffle-episoden gikk jeg fra Blindern med Ida. Rett etter at vi hadde krysset Kirkeveien sang jeg en franske strofe fra en Casiokids-låt. Femti meter etterpå kommer det en franskmann forbi, ivrig gestikulerende i mobiltelefon. Ida snur seg mot meg: "Wow. Du er Snåsamannen." Ja, sa jeg. Han med de kalde hendene.

February 18, 2009 9:28 am  
Blogger mrtn said...

Du ER Snåsamannen. C-razy.

February 18, 2009 9:43 am  
Blogger Mikkel said...

Talk to the falcon.

February 18, 2009 8:44 pm  

Post a Comment

<< Home