*

8.1.09

Hjemme fra demoen

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte: Alle nyhetene nå handler om gatekamper i Oslo. Dagbladet, VG og NRK. Vi hadde den største anti-krigsdemonstrasjonen i Oslo siden markeringen mot krigen i Irak, 15. februar: 40.000 mennesker gikk fredelig i gatene. Etterpå lagde en liten gruppe på etter mitt anslag 100-200 kvalm rundt de amerikanske og israelske ambassadene. Det ØDELEGGER fullstendig budskapet til demoen og fjerner effekten fra media. Vi skal ikke gi dem anledningen til å dekke noe dramatisk og sexy som gatekamper. Gi dem heller anledning til å dekke de 40.000 menneskene. På grunn av gatekampene dekker de nå også pro-krig, pro-massemord-markeringen i mye mye større grad enn fakkeltoget. Det er en total visuell-retorisk seier til Israel-bevegelsen.

Samtidig så er det dumt å tenke at det er gatekampene som dekkes først og fremst av media. Det synes jeg er en konsekvent feilprioritering som gir feil inntrykk av det som skjedde. Volden trumfer freden selv i media. Hvorfor er vi alltid så flinke til å dekke volden, og ikke dens årsaker?

Labels: , , , , ,

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

At media fokuserer på gatekamper i Oslo sentrum foran et fakkeltog er totalt forutsigbart og lite å bruke energi på i ettertid. At det kom til å bli trøbbel i kveld var vel heller ikke verdens største overraskelse, provokasjonen tatt i betraktning.
Skulle ønske folk som var med i "fredsbevegelsen" (i mangel på bedre ord) kunne ha vært til stede
og prøvd å roe folk ned, før de begynte å kaste ting ol, slik at politiet fikk anledning til å realisere guttedrømmen..

mvh
Frode Frilans

January 08, 2009 10:34 pm  
Anonymous Anonymous said...

Men Martin, da ... Tabloid viet hele sendingen sin til fakkeltoget og NRK hadde lange og blomstrende sekvenser om det i sine sendinger. Det du her skriver stemmer bare ikke.

January 08, 2009 10:35 pm  
Anonymous Anonymous said...

"Politiet fikk anledning til å realisere guttedrømmen". Dette er dustevenstre på sitt mest corny.

January 08, 2009 10:36 pm  
Anonymous Anonymous said...

Jeg var nå i byen ved stortinget og ambassaden og det eneste jeg ikke forstod når jeg kom meg hjem sånn i 19:30 tiden var hvorfor nrk & tv2 fokuserte på dette fakkeltoget, stygge tilstander i sentrum idag.
Å stå på Youngstorget ser jeg ikke på som mye produktivt uansett, men det er nå bare meg.

January 08, 2009 10:46 pm  
Blogger mrtn said...

Jeg så at NRK hadde en fin og balansert kveldssending av Dagsrevyen. Men Dagbladet og VG og NRKs hjemmesider var iallefall alle gatekamp gatekamp gatekamp når jeg logget meg på klokken 21:20, ca en time etter at demoen var ferdig.

Frode Frilans:
Det var masse folk i fredsbevegelsen på den siste motdemoen uten at det hjalp. På den første gikk ikke folk fordi de visste det ville bli bråk. Dumt, men jeg skjønner hvorfor det ble sånn. Jeg tror bottom line her er at de radikale gjør det de gjør stort sett uansett, med mindre det er overveldende krefter i toget som holder dem tilbake. De var rolige under hele det fredelige toget, men med en gang det sluttet, så kom brosteinene.

Sean: Det er produktivt når det er 40.000 mennesker som gjør det. Det er en kraftig markering som den norske regjeringen er nødt til å ta hensyn til. De merker at det er en reell strømning av solidaritet i folket. Det er bra. Støre får ekstra ild i ræven når han skal tale i sikkerhetsrådet neste gang, etc.

January 08, 2009 11:09 pm  
Blogger fr.martinsen said...

Jeg mener det er helt riktig å prioritere bråket i oslogatene i nyhetene. Hvis det ikke er en nyhet at helt nye grupper (dvs ikke-Blitz) lager så mye bråk, hva skulle da være det denne torsdagskvelden?

Og fakkeltoget ble dekket, de fredelige markeringene er dekket.

January 09, 2009 6:05 pm  
Anonymous Anonymous said...

Hva tenker du om at det alltid blir bråk når Palestina saken til demonstrert over?
Tror du det kan ha en sammenheng med hvilken side demonstrasjonene støtter?

January 11, 2009 12:48 pm  
Blogger mrtn said...

Ja, selvsagt har det det. Hva er poenget ditt? At pro-palestinafolk er voldelige? I så fall har jeg 40.000 venner jeg gjerne vil at du skal hilse på. Og så har jeg staten Israel. Den er ganske pro-Israel og ganske voldelig.

January 11, 2009 1:41 pm  

Post a Comment

<< Home