*

11.5.08

Klassekampen - oppsamlingsrunde

Her er de tre sakene som jeg skrev i Klassekampen i april som ligger på nett, men som jeg ikke har lenket til:
En utskjelt feministpioner

Aasta Hansteen, kvinnesakskjemper, målsakskvinne og Norges første kvinnelige yrkeskunstner, døde for 100 år siden. Hun var utskjelt og mobbet i sin samtid.

*

Forsket for nazistene

Den nazistiske forskningsinstitusjonen Ahnenerbe ble en viktig ideologisk premissleverandør for Hitlers regime. Heather Pringle er aktuell med bok om fenomenet.

*

Problemene dysses ned


Arkitekt Jan Carlsen kritiserer utstillingen om drabantbyene på Oslo bymuseum. Han mener at den idylliserer dårlig byplanlegging.

«Drabantby-Oslo er klassesamfunnets sanne ansikt.» Jan Carlsen, arkitekt.
Artikkelen med Carlsen, i likhet med artiklene jeg skrev om Prøysen, har faktisk skapt en del debatt i kultursidene. Det er utrolig gøy å se at folk bryr seg om de tingene man skriver.

*

Apropos:

Jeg har, med risiko for å høres litt desperat ut, lagt merke til at veldig få kommenterer på denne bloggen lenger. Det synes jeg er merkelig, for jeg har like mange lesere per dag nå, som jeg hadde for tre år siden da det var veldig fine, lange og aktive kommentartråder her som jeg satte enormt pris på. Betyr det at alle er enige med meg nå, eller at jeg har begynt å skrive kjedelige ting, eller betyr det at debattkulturen har forandret seg? Gidder folk ikke lenger kommentere i små offentligheter? Det synes jeg i så fall er trist. Og om jeg skriver kjedelige ting, så er det lov å si fra om det også.

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det betyr at Flamme har skjønt det

May 11, 2008 11:50 pm  
Anonymous Anonymous said...

Et lite apropos til ditt apropos: Kan det tenkes, tror du, at bloggene, som et av de tidligste web 2.0-fenomenene, simpelthen må avfinne seg med å måtte slåss med de nyere utslagene av fenomenet?

Jeg begynner snart å undres om ikke bloggene, i alle fall i sin hittidige form, om ikke har utspilt sin rolle, så i alle fall må finne seg i å måtte dele den med vellet av sosiale nettverk og mikroblogger (à la Twitter et tasera).

Men at debattkulturen er i støpeskjeen, som du er inne på her, det tror jeg nesten helt sikkert.

May 12, 2008 10:07 am  
Blogger Eirik Løkke said...

Er vel ikke helt enig i alt, men leser svært gjerne gode kommentarer og linker :)

May 12, 2008 12:11 pm  
Blogger mrtn said...

Note to self: må gi leserne dårlig samvittighet oftere.

Men Jarle: Jeg er enig i at Facebook og GlueTube og alle de nymotens greiene er en del av frafallet blant kommentarene. Samtidig så ser jeg at den amerikanske bloggosfæren virkelig har nådd frem til en gullalder. Det er full kontakt mellom grasroten og de intellektuelle og ideene flyter fritt. Mainstreammedia merker kniven på strupen og kan ikke lenger ta sitt hegemoni for gitt. Vel henger Norge etter, men vi henger ikke SÅ mye etter, så noe er annerledes her. Kanskje vi bare er et mindre land, kanskje det er noe annet. (Jeg merker meg for eksempel at svenske blogger har en flott debattkultur).

Anonymous: mener du at Flamme er bevisst retro? Retro er so five minutes ago.

May 12, 2008 2:51 pm  
Blogger Rue de Bernières said...

Hvis vi bare snakker om deltakelsen på din blogg her nå, og ikke norske blogger totalt, er det vel mulig at engasjementet falt i en periode der det var få oppdateringer. For eksempel da du fullførte masteren, hvis jeg ikke husker helt feil. Kan være jeg bommer. Poenget er i alle fall at hvis man skal holde dampen oppe i kommentarfeltet, må man holde dampen oppe på bloggen som helhet. Ellers... mister man dampen. Og da går det ikke rundt. Hoot hoot!

May 12, 2008 5:43 pm  
Anonymous Anonymous said...

Greia med bloggen til Flamme er at innleggene er av en slik type at et åpent kommentarfelt ikke nødvendigvis - bare i omtrent 5% av tilfellene - vil være berikende, i motsetning til blogger som Pen to paper, der det legges opp til og innviteres til diskusjon.

- Den anonyme

May 12, 2008 5:48 pm  
Blogger mrtn said...

Stina: Masteren var helt klart en del av greia, men nå er det jo et år siden jeg leverte, så jeg tenkte at det ville ha kommet seg nå om det bare var det.

Denne helgen har jeg i øvrig blogget vanvittig mye, til tross for at jeg egentlig ikke har vært så mye på nettet. Kanskje jeg klarer å holde dampen oppe. Kommentarer er også god inspirasjon. Tut-tut.

Anonym: Jeg vil gjerne se kilden på tallene dine. Men jeg må si at jeg er litt uenig - jeg synes at Flamme ville hatt godt av å møte leserne sine. Men det kan være jeg tar feil. Jeg er enig i at det absolutt ikke er alle nettsteder som skal eler bør ha kommentarer, men for Flamme - et lite forlag, som skal bygge en lesermasse - hadde det vært helt perfekt. Mener jeg.

May 12, 2008 7:24 pm  
Anonymous Anonymous said...

Jeg ville bare bruke et veldig lite tall - som ikke var null. Som deg var jeg skeptisk til mangelen på kommentarmuligheter, men jeg har skiftet mening. Det hadde bare blitt ræl. Et eget forum hadde kanskje vært på sin plass, dog. Særlig ettersom de kaller seg et allemannsforlag.

May 12, 2008 8:08 pm  

Post a Comment

<< Home