*

12.5.08

Folkedypet: dypere og dypere.

Etter Kjetil Kauslands performance No Mas på Teatergarasjen lørdag har det selvsagt blitt reaksjoner. Jeg snublet over Jan Landros anmeldelse "Et blått øye for kunsten". Landro er så lunken at han knapt har puls, og tilnærmer seg det kantianske kunstkritikerideal, men som vanlig er det i kommentarfeltene at de virkelige emosjonene kommer fram. Len deg tilbake på Arne Jacobsen-stolen, ta en god chablis og fest blikket på macen. Mine damer og herrer, Folkedypet:
Dette er ikke KUNST!!!!
11. mai, 15:07 | TOmmy (uregistrert bruker)

Carl Larsson kunne male, og det lignet på de tingene det skulle være. Det er ekte kunst. Ikke sånn tøv som suger penger ut av statskassa. Og dette mens de gamle går for lut og kaldt vann sitter denne "KUNSTNEREN" med millioner av MINE skattekroner i lomma.

[M-i-l-l-i-o-n-e-r.]

Det er SKAMMELIG. Trond Giske må gå av NÅ. Dette hadde aldri skjedd om Carl I Hagen hadde fått blitt stortingspresident og ikke SOSIALISTENE hadde tatt over.

Og en ting til. Hvorfor hører ikke politikerne etter når folket sier ifra både her og på VG-nett? Skjønner de ikke hva folket vil? DENNE ARROGANSEN FØRER BARE TIL MER POLITIKERFORAKT!!!!!!!!!

Takke meg til Carl Larsson!


*

Atter en gang er jeg overbevist om at den største kunstneren var Ludvig Holberg. Han skrev "Keiserens Nye Klær".

[og så tok H.C. Andersen æren for det]

Den burde Perkle og et par andre lese. Og så få seg et liv etterpå.

Forøvrig har jeg all rett til å kalle performancekunstnere for "skatten min". Og jeg gjør det. Og for å slippe tilsvar på det kan jeg svare at jeg gjør det med STOOOOR ironi.

Verden vil alltid bedras. Og noen tosker som meg betaler for det.
DET er kunst det.
Men når det er sagt så er det faktisk, som det visstnok også var på selve kampen, en interessant blanding av folk som deltar i tråden. Kampsportentusiaster, troll, FrPere og kunstnytere i uskjønn forening. Det blir noen gøye krysninger, som denne:
(men for oss som driver med fighting var dette kun en lett sparring)

Så vet dere "intelektuelle" uten erfaring fra denne idretten det. For Det finnes en rekke av oss fightere på universitetes terreng, men vi har ikke noe behov for å bevise noe, slik mange av dere kommer til å gjøre i de nærmeste uker med publikasjoner, esseays og andre artikler postet og trykket i div magasiner kun deres egen rase leser uansett.

Til alle dere filosofer: begyn med boksing og bryting, eller med fekting, det er en del av deres dannelse som dere har forkastet, skammelig som det er.
Nå er det jo noe med stein og glasshus med å bevise ting, men det er jo sant at renessansemennesket skulle kunne avansert matematikk, filosofi, fysikk, biologi, retorikk, sverdkamp, juss, skrive lyrikk, spille minst et musikkinstrument og kjempe mixed martial arts-kamper. Så "Haggard" har
kanskje et poeng når han setter "intellektuelle" i anførselstegn. Kanskje Kauslands performance er begynnelsen på en tilbakevending til rennessanseidealet? Husk: Descartes var leiesoldat i sin ungdom, og deltok i flere kriger1 og Wittgenstein improviserte en kanon i felten. Kunne du gjort det, lizm?

1. Jeg hadde en gang en filosofihistoriebok som beskrev Descartes' liv i kortform omtrent slik: "He travelled, fought in several wars, settled down, wrote kazillions of books, corresponded with the great philosophers and kings and queens of the age, bla bla bla..."

Og så ordrett:

"Despite this relatively uneventful life..."

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Herregud. Imponert over at du orket å lese denne tråden for å bringe oss gullkornene. Det ville nok ikke jeg ha orket, «skammelig som det er» ;)

May 12, 2008 8:57 pm  
Blogger mrtn said...

For å fortsette med å pakke inn de høykulturelle referansene her, så kan du tenke på meg som din Vergil i Dantes underverden av folkedypet.

100 poeng til den som klarer å være mer elitistisk.

May 13, 2008 12:12 am  
Blogger Susanne Christensen said...

Jeg kan varmt anbefale at læse tråden, blot for den vakre blanding af FrP-hatespeech, dedikerede MMA-tilhængere og enkelte andre hoveder. Førstnævnte er altid hårdt for nerverne at læse, men her synes jeg det er sportsentusiasterne som virkelig brillierer.

May 13, 2008 10:02 am  

Post a Comment

<< Home