*

31.8.07

(And now a word from our sponsors)

Jeg har litt for mye å gjøre for tiden og har ikke tid til frivole luksuser som blogging eller lunsjpauser. Dessuten har vi ikke internett hjemme ennå, og mitt trådløs-kort har gått til det store, åpne nettverk i himmelen. Derfor litt stille her. Men jeg dropper kjapt innom nå og sier hei og hallo og forteller dere om hva som skjer.

Hei.
Hallo.

Det som skjer er

1. Jeg har blitt med i arrangementsgruppen for Litteratur på Blå.

Litteratur på Blå er et ukentlig litteraturarrangement, som avholdes hver tirsdag på Blå i Oslo. Arrangørene er tre tidligere redaktører for Bøygen - Eline Skaar Kleven, Kristian Meisingset og Marius Fossøy Mohaugen - og meg. Vi starter opp nå den 4. september med et møte om politisk litteratur:

Politisk litteratur, 4. september kl 19: Først et intervju med Izzet Celasin, én av vinnerne av Gyldendals konkurranse om beste politiske roman med romanen Svart himmel, svart hav. Deretter en mer prinsipiell samtale omkring politisk litteratur. Hvordan skal man forstå termen "politisk" når den er knyttet opp til litteratur? Hva gjør politisk litteratur politisk?" Panel: Bendik Wold (redaktør for Klassekampens bokmagasin), Kjetil Strømme (redaktør i Aschehoug), Cathrine Krøger (kritiker), Irene Engelstad (hovedkonsulent Gyldendal). (Møteleder: Marius Fossøy Mohaugen)
Mer info om Litteratur på Blå finner du på nettsidene våre, med urlen jeg liker å tenke på som "litteraturPabla." Og husk å melde deg på på Underskog. Det fins også en fjesbokevent.

Det første møtet jeg skal være ordstyrer for er den 18. september. Det blir en samtale om samtidsdramatikk med dramatikerne Arne Lygre og Maria Tryti Vennerød.

2. I morgen, 1. september, trer jeg til som kalenderredaktør i Litlive.

De fleste kjenner vel Litlive, men her er introteksten:

Det danske website Litlive.dk blev grundlagt i 2003 af Martin Glaz Serup og Pablo Henrik Llambías. Fra 2007 er Litlive et skandinavisk website, bestående af de tæt sammenkoblede domæner Litlive.dk, Litlive.se og Litlive.no.

På Litlive finder du en kalender med aktuelle oplæsninger af skønlitteratur i Norge, Sverige og Danmark, samt anmeldelser af skønlitteratur, skrevet af vores faste stab af nordiske kritikere.
Redaksjonen består p.t. av Annelie Axén (SE), Mariann Enge (NO), Martin Glaz Serup (DK), Thomas Nystrøm (DK) og webmaster Bo Sørensen (WWW). Fine folk, som jeg er utrolig spent på å jobbe sammen med. Jeg kommer hovedsaklig til å ha ansvaret for å vedlikeholde og oppdatere kalenderen. Mer om dette senere.

Og forresten så er jeg i Litlive-ærend å finne på Verbale Pupiller i Århus, 14-16. september.

3. Jeg frilanser som en gal

Jeg har hatt ganske mye jobb nå i august og videre i september som frilans oversetter. Jeg har oversatt tekster for Kunsthøyskolen i Bergen, Audiaturkatalogen (festivalen nærmer seg med stormskritt - 27-30 september. Håper dere kan være der), og den nyoppstartede Tolkeutdanningen i Oslo (se forresten denne saken). Ikke desto mindre er jeg sikkert interessert i mer frilansgreier, så send meg en mail om du trenger noe. Jeg oversetter engelsk-bokmål, norsk-engelsk, dansk-bokmål, svensk-bokmål og "bokmål"-bokmål, jeg redigerer, jeg kritiserer, jeg interprerer og er ganske hendig med en støvsuger.

martin.gruner.larsen
alfalfa
g m a i l dot c o m

In other news, så har Mikkel bursdag. Gå bort og si han ser feit ut.

Labels: , , , ,

5 Comments:

Blogger Susanne Christensen said...

Hm ... kender du den Pavement-sang hvor man ikke kan høre om han synger "career" eller "Corea"? ... Å, glemte hvad jeg skulle sige nu, og vi ses i Århus:)

August 31, 2007 5:14 pm  
Blogger mrtn said...

Superdupert, vi sees!

Og ja, det er litt bad taste å reklamere på bloggen men I was young, I needed the money.

August 31, 2007 5:24 pm  
Blogger Lasse said...

Tillykke!
Hvad hverken du eller din bror ved er at MG og jeg en gang i gruppe med Martin G S da vi alle 3 var talsmænd.
Ja ja sådan løber der så meget vand sammen jo længere man følger bækken.

September 07, 2007 1:53 pm  
Blogger mrtn said...

vafforengruppe?

September 07, 2007 2:47 pm  
Blogger Lasse said...

Det var noget gruppearbejde.

September 12, 2007 11:04 pm  

Post a Comment

<< Home