*

17.2.07

2 ting i Dagbladet

For det første så svarer min far på nettmøtespørsmål om boken Norsk Fotohistorie som han og Sigrid Lien har skrevet sammen.

Ellers så ser jeg at

a) Vi (SV) stadig er i regjering.

b) Og at Kristin Halvorsen har bestemt seg for å ta en hardere linje i den retoriske strategien overfor pressen. Mindre mistillitforslag i media, og mindre tendenser mot at så mye av skittentøyet blir vasket i offentligheten. Dette har vært et av mine største kampsaker (selv om jeg ikke har vært så mye på møter og sånn) siden jeg ble med i SV. Ikke fordi man ikke skal ta debatten (det skal man, og det er bra at SV er et parti der det er lov å være så uenige), men det er dumt at vi skal fremstå som vaklende og på sammenbruddets rand hver gang et fylkeslag får problemer med stortingsgruppen.

Derfor er jeg glad for at Halvorsen er begynt å ta dette på alvor. Denne helgen har fremstått som en PR-fadese, og nå viser det seg at hele greien var langt mindre alvorlig enn antatt:

SV-lederen sa hun hadde fått massiv støtte i landsstyret, og at det ikke er noen uenighet i SV etter at regjeringen bestemte seg for å sende 150 spesialsoldater til Afghanistans hovedstad Kabul.

- Enkeltmedlemmer i partiet som dramatiserer situasjonen, har fått lov til å tegne et bilde av hele SV i mediene. Men flertallet i SV er enige, sa Halvorsen.

(...)

Hun ba om at 16. februar skulle bli et vendepunkt for hvordan SV skal fremstå i regjeringen, og hun bemerket at SV hadde oppnådd langt mer i regjering enn hva partiets 8,8 prosents oppslutning skulle tilsi.

Halvorsen sa at ingen hadde fremmet noe mistillitsforslag på landsstyremøtet, men at landsstyret hadde kommet med en enstemmig uttalelse om Afghanistan. Hun vil nå ha en slutt på diskusjonen om partiet bør trekke seg fra regjering.

- Velgerne har stemt på oss. Vi skal ikke ha en arbeidsstil der vi daglig må vurdere om vi skal sitte i regjering eller ikke. Den diskusjonen skal vi ta i 2009, da vet vi hva vi har oppnådd, sa Halvorsen.
Sweet, sweet music to my ears. Alternativet til denne regjeringen er rett og slett ikke noe bra. Og dessuten må jeg ærlig innrømme at selv jeg - knapt den største hauken i verden, og ikke spesielt glad i militæret - kan se at det ikke er et problem om Norge deltar i en legitim fredsbevarende operasjon. Selv om den drives av NATO.

2 Comments:

Blogger Mikkel said...

Så du tilhører den regjeringsloyale fløyen i SV som ikke synes vi har nådd smertegrensen?

February 17, 2007 2:51 am  
Blogger mrtn said...

Ja. Jeg er en loyal hund. Og jeg er i smerter, men ikke ved smertegrensen. Jeg ligger bare og vrir meg litt på gulvet i smerter. Klynk klynk.

Kan man forresten tilhøre en fløy uten å ha noe særlig kontakt med hele resten av partiet?

February 17, 2007 2:27 pm  

Post a Comment

<< Home