*

21.6.06

Religionsfriheten (1897 - 2006)

§ 2.

Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse. (bortsett fra de af indbyggerne som have møerk huud og svartsmuskede, ukristelige ansigter)
Utdanningsdirektoratet sier at det skal bli lov for skoler å forby ansiktsslør. Altså de slørene som dekker hele ansiktet bortsett fra øynene.

Bare så vi alle sammen er på samme side: ytringsfrihet og religionsfrihet er ikke kun de regler som sikrer de meninger og ytringer vi er enige med, de skal altså også sikre de vi er uenige med. Jeg vet dette er vanskelig å forstå, men hold deg fast: det er faktisk lov å si og gjøre ting som DU IKKE LIKER. Jeg vet det høres sprøtt ut, men sånn er det altså.

Man har fullstendig glemt utsagnsposisjonen til staten i denne situasjonen: Vi befinner oss i en situasjon der vi prøver å bygge bro over det voksende gapet mellom innvandrerminoriteter (som meg) og etniske nordmenn (som meg). I denne situasjonen kan en spesifikk lov rettet mot innvandrere kun oppfattes som et direkte angrep.

Man kan ikke lovgive mot alt som er problematisk, som høyresiden er de første til å argumentere for. Ingen er uenige i at det er vanskelig å kommunikere med kvinner med ansiktsslør i undervisningen, men det er da deres rett å gå med dette sløret dersom de velger det? Dette vil kun sementere frontene, gjøre sløret til en del av identiteten, en måte å identifisere seg selv som noe annet enn en del av samfunnet. Sløret, om det skal vekk i det hele tatt (noe jeg slett ikke er sikker på), må snakkes bort.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home