*

26.6.06

Poetry is the world's oldest cock and fanny story

Norsk Forfattersentrum melder om politisk poetisk aksjonisme. I protest mot Kulturrådets skandaløse halvering av mengden innkjøp av norske diktsamlinger, arrangeres festivalen/aksjonen Poesien ER, 27 juni kl 14. på Bergen Offentlige Bibliotek, som for i øvrig er et fortreffelig sted som man burde besøke så ofte som mulig.
poesien får jo ikke så mye oppmerksomhet i media og det er ikke alltid lett å orientere seg på egenhånd. Derfor spurte vi norske poeter om de kunne hjelpe de nye leserne litt på veien, enten ved å anbefale gode diktsamlinger eller forfatterskap eller ved å fortelle om deres egen lesevei inn i poesien. Vi spurte også om de kunne fortsette på setningen "Poesien er..."
Jeg synes i grunnen at det er en glimrende ide med poesiformidling i aksjonistisk form, det har jo blitt gjort før med hell. Allikevel mistenker jeg at det store problemet med Folket ikke er at det ikke leser poesi, men at det ikke forstår det. Nå følger det siste utelukkende av det første, mens det første kan inntreffe uten det siste, men det problemet må løses på andre måter. Bedre utdanning? Bedre folk? Bedre poesi, kanskje? (jeg er stadig av den mening at det gis ut alt, alt, alt for mye dårlig poesi i Norge, og at forlagene med fordel kan skjerpe sin redaksjonelle profil på dette.)

Men det er faktisk en så god ide at Poesien ER ikke er de første som har fått den. Den herlige Glasgow-poeten Tom Leonard har et flott lite stykke normalprosa som heter 100 Differences Between Poetry and Prose i samlingen Access to the Silence. Take it away, Tom:
(...)
poetry is the subliminal history of linguistic shape
ahem
poetry has four wheels, two wings and a pair of false teeth

poetry is the heart and the brain divided by the lungs
poetry is the world’s oldest cock and fanny story

you don’t get prose in anapaestic dimeters
nobody publishes their first slim volume of prose
aristotle never wrote The Proses

if you dribble past five defenders, it isn’t called sheer prose*

poets are the unacknowledged thingwaybobs
(...)
Jeg er forresten i Oslo til onsdag morgen og har sett vakre mennesker gifte seg. Derfor litt lite posting de siste par dager.

* Og i den anledning må jeg si, sannsynligvis til de som kjenner meg sin store overraskelse at jeg faktisk har sett opptil flere fotballkamper i uken som har gått. Mange av dem til og med med vilje, og uten å være fastspent eller fastholdt med trusler om vold eller lokking med penger og berømmelse. Jeg har til og med kost meg. Man lever og forandrer seg så lenge man lever.

Og i den anledning vil jeg bare si: Portugal - Nederland? Hot. Damn. Den kampen der fulgte bare den s.k. "skolegårdsmodellen" for væpnet og ubevæpnet konflikt eksemplarisk. Denne fantastiske modellen, som kan anvendes på alt fra slåsskamper mellom Ole (5 og 1/2) og Arild (6) over en plastikktraktor til Israel-Palestinakonflikten eller krigen mot terror, koker ned til den følgende setning:

"Men det var HAN/HUN/DE som begynte!"

Ingenting forandrer seg. Men det blir mer underholdende tv av det noen ganger enn andre.

6 Comments:

Blogger Mikkel said...

Det havde efter min mening mindre med Nederland og Portugal at gøre, end med at dommeren var en sinke. Han fik ikke sat sig i respekt tidligt i spillet, overså grovere og grovere fejl og mistede kontrollen da det begyndte at eskalere. Nærmest i panik begyndte han at flå gule og røde kort ud i flæng så det blev en farce. Og desuden var det Portugal der begyndte.

June 26, 2006 2:22 am  
Blogger mrtn said...

Dommeren er, som alltid, homo. Jeg så ikke første halvdel. Jeg kom inn når ham portugiseren plukket opp ballen med hendene. Dette med FOTball hadde han visst ikke helt forstått.

June 26, 2006 10:49 am  
Blogger Susanne Christensen said...

Fodboldpoesi ER?

June 26, 2006 12:38 pm  
Blogger Silje said...

Se for eksempel på Oktober, kresne i antall, 2 utgivelser på ett år, men de er ikke særlig spennende noen av dem, jeg tipper mot å kalle den ene dårlig.

Bergen Off. er ikke alltid et koselig sted. Jeg har gitt opp trua på at de som jobber der brenner for jobben. Men de trenger ikke skjelle meg ut heller,der jeg ringer for å høre om kontoen nå endelig går i null. Jeg er litt sen...

June 26, 2006 3:31 pm  
Blogger Kristoffer Jul-Larsen said...

Nederland begynte. Deco skulle aldri hatt det andre gule kortet, han holder ballen i tre sekunder og gir den fra seg. (det var blåst Martin) Cocu skulle hatt juling. Faens treskojævler.

Den kampen viser at alle som hevder at fotball er spillerens kamp mot tyngdekraft og tid og denslags (Trygve), er helt på jordet. Fotball er spillernes og tilskuernes kamp mot hverandre. Fotballpoesien er et resultat av fotballkrigen. Basta.

Det var hyggelig på bibban. Gleder meg til Øklands nye. Men litt plagsom presse kanskje...

June 27, 2006 3:57 pm  
Blogger Susanne Christensen said...

Det er fixet, Jul. Jeg har medieret medieringen mens den holdt på med at mediere.

June 27, 2006 4:26 pm  

Post a Comment

<< Home