*

27.6.06

Opprop for KHiB

Alle bør straks gå og skrive under på dette oppropet som krever at Snøhettas vakre utkast til KHiBs nybygg blir oppført. Det er en skam at det ikke finnes en ordentlig arkitekturpolitikk i Bergen, og dette er et godt sted å vende bølgen.

I øvrig hørte jeg på P2 i morges, et sted mellom Vetle Lid Larsens primadonnanykker og Morgan Kane, at Eirik Glambek Bøe fra Kings of Convenience har skrevet ferdig hovedfag i arkitekturpsykologi, og konkluderer, så vidt jeg forsto, med at biler er psykologisk problematiske, og at trafikk reduserer menneskelig kommunikasjon. Jeg kunne ikke være mer enig, iallefall når det gjelder byer (på bygden gjør vel biler strengt tatt det motsatte) og det er derfor meg og R har gått til anskaffelse av velocipeder.

6 Comments:

Blogger Susanne Christensen said...

(Sorry, me again:)

HVA? Biler skaber små blege fremmedgjorte individer? Nu har man hørt det med!

June 27, 2006 10:56 am  
Blogger HPL said...

VLL er en omvandrende primadonnanykke.
Fikk ikke sett teaterstykket hans på dramatikkfestivalen, og det var kanskje like greit. Hørte noe om at det ikke var så mye igjen av det opprinnelige manuset.

June 27, 2006 11:10 am  
Blogger mrtn said...

ohmygodtheeightiesNOOOO!!!

Og: kudos til HPL for nøyaktig beskrivelse av VLL.

June 27, 2006 11:32 am  
Anonymous Anonymous said...

Jeg satser stort på en gentrifisering av et av mine favorittområder i Bergen, nemlig Kronstad/Store Lunggårdsvann/Danmarksplass, og jeg hadde satt min lit til at Snøhetta skulle være med på dette. Det er rett og slett så grenseløst pinlig hvis Statsbygg ikke snur på hælen og lar Snøhetta bygge. Vi har nok kjønnsløs metervarearkitektur i Bergen av nyere årgang, la ikke området bli et nytt puddingprosjekt. Jeg er skuffa over at f.eks. rehabiliteringa av Nedre Nygård ikke ble et spenstig, enhetlig og gjennomført rehabiliteringsprosjekt, man hadde alle muligheter til å skape noe nytt, tydelig og dristig, men valgte fiskepuddingvarianten. Se til Trondheim, der holder de på med mer spennende ting i så måte.

June 27, 2006 12:30 pm  
Anonymous Anonymous said...

Når det gjelder å ikke bifalle oppsetninger av ens egen tekst, vil jeg bare minne om Henning Gärtners befriende uttalelse på Samtidsdramatikkseminaret i Bergen under festspillene i år. Han sa at det var helt herlig å se at instruktøren Tore Vang Lid tok tatt teksten som Gärtner og Blaue hadde skrevet, og gjorde hva han ville med den. En slik uttalelse viser en forståelse for hva dramatikk er, nemlig å levere et råmateriale, et stykke arbeid som ikke har nådd sin endestasjon form- og innholdsmessig.

June 27, 2006 12:34 pm  
Blogger HPL said...

Ragnfrid: Hør, hør !(ang. HG og tekst)
Akkurat den innstillingen har jeg også ... Bortsett fra at ingen ville sette opp teksten min (men hva det har med saken å gjøre aner jeg ikke. ;-))

June 27, 2006 1:16 pm  

Post a Comment

<< Home