*

13.3.06

Hverdagsirritasjon II

Nesten det mest irriterende med datamaskinkrasjet mitt for noen uker siden er at jeg er nødt til å erstatte alle de ordene jeg har lagt inn i Word. Dette blir særlig irriterende når man skriver masteroppgave om blogging, fordi dette er ikke et ord som er anerkjent av Microsoft. Derfor må jeg tilbringe grusomt mye tid med å legge inn ord som:

weblogg
webloggen
webloggene
weblogger
blogg
blogger
bloggeren
bloggerne
bloggere
blogge
blogspot
wikipedia
jill
walker
walkers
landow
theodor
wiesengrund
adorno
adornos
michel
montaigne
montaignes
roland
barthes
jacques
derrida
derridas
aadland
gilles
lexia
deleuze
deleuze'

etc etc.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det er Microsoft sin ordliste som driver og kuker seg? Er det ikke bare å velge ut større utdrag av oppgaven som allerede er renskrevet, kjøre manuell stavekontroll og klikke «legg til» el.l. på hvert eneste ord som Microsoft ikke vil godta da? (Jeg bruker ikke Word noe særlig, siden jeg vanligvis er fri progamvare-kommunist, og siden Word uansett er nesten like dårlig som OpenOffice.org, så dette er litt sånn ca.)

Ellers finnes en grei og gratis måte å ta backup av viktige data i små mengder: Opprett en gmail- og en hotmail-konto, og send dokumentet fra den ene til den andre. Om datamaskinen din krasjer og Google og Microsoft forsvinner samtidig, vil jeg tro at det finnes verre ting å bekymre seg over enn at en tekst gikk i vasken.

Regelen er at en datamaskin eller harddisk alltid blir ødelagt når behovet er størst. Ta regelmessig backup, og den vil vare evig.

March 13, 2006 6:23 pm  
Blogger mrtn said...

Hei! Takk for tipsene. Desverre forutsetter du at det finnes større utdrag av oppgaven som allerede er renskrevet. Det gjør det altså ennå ikke.

Jeg burde vel nesten bruke OpenOffice, jeg også men inntil videre lar jeg det være med Word. Lortet virker, sånn stort sett.

Og forresten så har jeg ikke hatt noen problemer med å miste dokumenter, det var "kun" alle mine personaliseringer som røk. Som f.eks. ordboken. Jeg tar jevnlige backups og snart, snart, snart har jeg en deilig ny ekstern harddisk å drive diskspeil på.

March 13, 2006 9:41 pm  

Post a Comment

<< Home