*

24.2.06

kind of blue

Min gamle kollega fra Studentradioen, Eirik Løkke, har fått seg blogg. Løkke er muligens den mannen jeg er mest uenig med i hele universet, og er nå en del av høyre-bloggosfæren ("blåbloggere"). Vi har en lille diskusjon igang på den posten om Kåre Valebrokk.

Jeg må innrømme at jeg ikke liker det at høyresiden er så flinke til å bruke bloggen som virkemiddel. Det var faktisk dem som gjorde at formen ble så vanvittig populær i Amerika, selv om de siden har mistet grepet på Topp 20-listen, og venstresidens røde fane veier triumferende over restene av deres imperie.

For noen måneder siden viklet jeg meg inn i en debatt om politi og skytevåpen på en britisk høyreblogg. Jeg opplevde det som om min stemme ble druknet i koret av stemmer som skrek "DU TAR FEIL", og at argumentene mine ble latterliggjort heller enn imøtegått. Det virket som om man diskuterte for å være enige. Bloggerne preket til koret.

Det som er interessant er at jeg mistenker at bloggosfærens popularitet på høyresiden er at de er flinke til å bruke ekkokammer-effekten til å forsterke sine egne signaler, heller enn å la den møte med offentligheten utenfor høyresfæren. Dissens slås som regel hardt ned på høyreblogger. Vi på venstresiden driver selvsagt, selvsagt ikke på med den slags, men det er noe med lukkete deloffentligheter som er ekstremt farlig, og vi må også være obs på det.

4 Comments:

Blogger Jarle Petterson said...

Hei, Martin.
Du får virkelig ha meg tilgitt, men fristelsen ble for stor. Det har seg altså slik at jeg refererer til akkurat denne bloggposten i en epistel jeg la ut på Depesjer.no i dag.

Skal jeg være ærlig, og i lys av det jeg skriver i den lille utlegningen, hadde det ikke vært så halvgærent med et innspill fra deg dann og vann. Should you be so inclined. Bare en tanke. Hvorom alt og inkje, kan du i alle fall anse deg advart.

Ha en ellers fremifrå helg der borte!

February 26, 2006 11:24 am  
Blogger i1277 said...

Denne posten minnet meg på noen av mine egne "bryt-ut-av-ekkokammeret-eksperiment", for eksempel den gangen jeg snek meg inn i Bjørn Stærks kommentarfelt etter det spanske valget/Madridbombingene. Jeg forsøkte meg med "jo, men hva med å se saken fra denne siden", og rekrutterte sågar et par bekjente spanjoler (som selvfølgelig hadde langt bedre oversikt enn både meg og amerikanerne som befolket tråden over hva dette handlet om). Til liten nytte, alt druknet i koret. Dogmatikere både til høyre og venstre kjennetegnes av liten vilje til å vurdere alternative synspunkt, og de elsker selvfølgelig å få sitt verdensbilde bekreftet - enten det er i form av sommerleirer eller bloggposter.


(Og Petterson, MGL på Depesjer syns jeg var en veldig god idé, langt bedre enn visse andre som skriver kjedelige poster om Windows...)

February 27, 2006 2:58 am  
Blogger Jarle Petterson said...

Nu må De virkelig gi Dem selv litt kred, Falch. Kjedelige poster om Windows tror jeg forekommer flertallet overmåte interessant, siden nå engang selvsamme majoritet sliter med fandenskapet. Meg inkludert (skjønt jeg må vedgå at Tablet PC-varianten er underskjønn).

Jeg ser veldig gjerne noen skriblerier fra ditt hold også, skulle du brenne inne med noe. Det er ikke ofte jeg snubler over språkbeherskelse og vidd på en og samme gang. Så det.

Ellers er det jo riktig som du skriver, de fleste av oss mangler en grunnleggende evne for tvisyn. Tro om det oppfattes som tegn på ubesluttsomhet og svakhet? Hos fundamentalister; utvilsomt. Kan vi derav slutte at flertallet er fanatisk? Spørsmålet er sant å si oppriktig.

February 27, 2006 3:09 pm  
Blogger mrtn said...

Hei sveis, Jarle!
Sitter og brygger på en annen tekst, men skal komme m innspill på Depesjer seinere idag, tror jeg.

Apropos Windows, etc. Hvis man ekstrapolerer fra denne posten, så er det slett ikke så upopt.

February 27, 2006 5:18 pm  

Post a Comment

<< Home