*

3.1.06

2 0 0 6

Nothing changes
On New Year's Day
-- U2. "New Years Day"

Ok-
Jeg har en lei uvane med å utsette det å skrive ting, til og med bloggposter. Jeg har en ide om å skrive en stor, lang post om et eller annet. Så har jeg ikke riktig tid til å skrive den der og da, og så lar jeg den ligge. Og hver eneste gang jeg får en god ide til noe jeg har lyst til å skrive, så lar jeg være, for da tenker jeg "men jeg burde egentlig skrive x først."

Så derfor: en nyttårspost. Den blir seinere, kortere og mindre gjennomtenkt enn den burde være, men det er det kun jeg som merker. Poenget er vel bare å få det ut, mens det ennå er tid.

Først og fremst altså GODT NYTTÅR, alle sammen, og takk for det gamle.

For det andre hadde jeg lyst til å bruke bloggen til å se tilbake på 2005. Jeg tror ikke på tallmagi, og forventer verken at mitt liv kommer til å forandre seg drastisk bare fordi kalenderen vår (arbitrær) skifter på en (arbitrær) dag. Jeg fyller også 25 imorgen idag, men forventer ikke så mye fra det (utover å ha en fin dag, selvsagt). Allikevel så liker jeg å bruke disse to merkedager (det kryr av dem på denne årstiden) til å ta et tilbakeblikk. Hvorfor dele det med dere? Hvorfor ikke? Det er min blogg. Og se! - dette er min navle.

Resten av denne posten blir derfor som de der irriterende episoder av skikkelig dårlige komiserier, som bare består av flashbacks med noen få latterlige scener innimellom. ("Remember that time Alex almost got himself thrown in the meat mincer at the slaughterhouse by JT and his goons?" [cue dreamy music as the camera goes out of focus]).

2005: Året som gakk.

Hva skjedde egentlig i 2005? Ut fra min tilstedeværelse på nettet kan man erfare at:

Jeg våknet 1ste nyttårsdag med altfor langt hår og årets verste bakrus, etter nyttårsfesten hos Øystein.

Og deretter gikk det stort sett oppover:
- Jeg fylte 24.
- Jeg var med å arrangere to jazz-konserter under Phonofestivalen.
- Jeg ble spent ben på. (Ubehagelig.)
- Fikk lungebetennelse (enda mer ubehagelig).
- Jeg ble onkel for fjerde gang.
- Jeg startet en språkkonsulenttjeneste for norskspråklige engelsksyngende popstjerner.
- Deltok i en kjønnsdebatt. (Og ble i den anledning intervjuet for - tror jeg - første og andre gang i mitt liv.)
- Vi tok en kvantitativt representativ biopsi av en kubikkmeter av den norske samtidslyrikken.
- Reiste til Balkan, Sogn & Fjordane og Tromsø.
- Oversatte en del.
- Ga bort over 100 diktsamlinger.

Et tema som meldte seg var at jeg hadde første direkte kontakt med folk som jeg så opp til rett før de døde:

- Jeg fikk intervjuet min gamle kontrabass-helt Niels Henning "the Dane with the never-ending name" Ørsted Pedersen to måneder før han døde.
- Jeg fikk mat av Georg Johannesen tre måneder før han døde.

Neste uke har jeg avtaler med Nelson Mandela, Dalai Lama og Paul Auster. Vi får se hva som skjer.

I tillegg så skrev jeg ting som kom på papir. Dette var en stort sett ny opplevelse for meg.

- Jeg skrev en hel del artikler som ble publisert i Syn og Segn, Prosopopeia, Natt & Dag og AKA, (den i AKA skal jeg forresten legge ut på denne bloggen imorgen, den dag).
- Jeg hadde også noen greatest hits her på bloggen: jeg skrev en lang (og ganske uryddig) post om Vagant som ble lest av en del, og jeg skrev et metamanifest.
- Jeg var kritikkredaktør i Prosopopeia #3-4 2005. Sidenhen ble jeg ansvarlig redaktør, sammen med Kristoffer Jul-Larsen, for neste nummer.

Hurra for 2005!
Mine nyttårsforsetter er å barbere meg oftere, trene mer, skape global fred, lese flere bøker, skrive ferdig masteroppgaven min, forløse den urettferdige distribusjon av goder i verden og rydde mer etter meg.

Noen forutsigelser for 2006:

- Svart blir det nye svart.
- Deleuze slutter å være den nye Derrida.
- Naturkatastrofer og sviktende infrastruktur i den tredje verden blir ikke den nye terrorisme.
- Stille blir det nye Kings of Convenience.
- Prosopopeia blir det nye London Review of Books.
- Min blogg utvikler en splittet personalityforstyrrelse. En personlighet (den norske) emigrerer til en annen URL. En annen (den engelske) blir her.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

fin post!
frosken

January 05, 2006 4:50 pm  

Post a Comment

<< Home