*

13.10.05

Nobelt

Harold Pinter, altså.

Ikke det verste valget jeg kunne tenke meg. Han er langt fra et "trygt" valg, noe som jeg er glad for. Han er ikke en forfatter alle kan være enige om. Han har vel mest markert seg som en politisk venstreradikal avisspaltist de siste 15 årene. Jeg syntes at den siden av hans forfatterskap ikke er særlig bra, desverre. Han er tre omdreininger for rabiat for min smak.

Jeg har inntrykk av at han gjorde de beste tingene sine på 50- og 60-tallet, innen dramatikk. Han har skrevet noen dramaer som er rett og slett noe av det mest ubehagelige lesning jeg noensinne har vært borte i.

Her er hans website.

Og her er Wikipedia om ham.

Hvis man skal læse Pinter, hva skal man lese?

4 Comments:

Blogger Kristoffer Jul-Larsen said...

American Football
(A Reflection upon the Gulf War)

Hallelullah!
It works.
We blew the shit out of them.

We blew the shit right back up their own ass
And out their fucking ears.

It works.
We blew the shit out of them.
They suffocated in their own shit!

Hallelullah.
Praise the Lord for all good things.

We blew them into fucking shit.
They are eating it.

Praise the Lord for all good things.

We blew their balls into shards of dust,
Into shards of fucking dust.

We did it.

Now I want you to come over here and kiss me on the mouth.

Er det mye? Ja. Er det bra? Helt klart. Gratulerer til akademiet.

October 13, 2005 6:30 pm  
Blogger Susanne Christensen said...

Polly, you're so expressif!

October 13, 2005 7:01 pm  
Anonymous Anonymous said...

Bergens Tidende slår til igen. Endnu en klassisk overskrift: "Nobelvinner aktuell i Bergen" ... for slet ikke at snakke om artiklen ...

October 14, 2005 8:43 am  
Blogger mrtn said...

Ja, det er sant. Det er et spark til gamlingen som ikke liker Jelinek, og det syntes jeg ikke alene er passende, men også underholdende. *Det* er jeg helt enig i! Pinter er en fest. Kanskje en litt rar, surrealistisk fest, men en fest.

Hva gjelder det rabiate: joa, nja, joda, ja, jo. Jeg er kanskje litt mindre skeptisk enn jeg gir uttrykk for. Jeg hadde en veldig interessant samtale nå i helgen om det agitatoriske vs. det avdempete i politisk diskurs, og falt vel egentlig på at jeg når alt kommer til alt liker agitatorer minst like godt som de stille radikale.

Hvor snakker Fosse om Pinter?

October 17, 2005 10:15 am  

Post a Comment

<< Home