*

6.10.05

Der menes

Jeg har helt glemt å si at i forgårs kom Syn og Segn 3/05 ut. Jeg har en artikkel i det. "Marg og Bein," heter den. Jeg har ikke faktisk sett bladet ennå, men jeg fikk se en nybrekket versjon av innholdsfortegnelsen for en stund siden. Den så omtrent slik ut:

JON FOSSE, RAGNAR HOVLAND,
AMON OZ, SUSANNE CHRISTENSEN,
etc. etc.
(...) martin grüner larsen.

Du godeste, tenkte jeg. Det er vel første og siste gang jeg står i en innholdsfortegnelse med Jon Fosse.

Jeg må innrømme at det var en vanskelig tekst å skrive. Dels fordi den henger sammen med masteroppgaven jeg er igang med (som er -veldig overfladisk sagt - en kobling mellom blogging og en del tidligere tendenser i litteratur, bl.a. det klassiske essayet), og at den derfor ble skrivet midt inne i en tankeprosess som var litt uferdig (noe som forøvrig er i god stil med innholdet, som handler mye om det prosessuelle ved blogging), dels fordi jeg rett og slett aldri har hatt noe jeg har skrevet på trykk i et blad som blir lest av så vanvittig mange folk som Syn og Segn. Det siste førte til mye nerver og søvnløse netter. Pga. alt dette, er jeg ikke helt 100% fornøyd med teksten. Jeg merket bare at den ikke ble bedre, så jeg slapp den fra meg før jeg gjorde mere skade på den. Den er ikke uleselig, iallefall.

Artikkelen er et personlig essay (hybris: jeg refererer til Montaigne i essayet, ergo er det mislykket) om blogging. Jeg bruker metaforen marginalia for å beskrive noen trekk ved blogging, som henger sammen med tradisjonell essayistikk, dagbøker, notater etc., og forteller litt om hvorfor jeg blogger.

Jeg er veldig interessert i tilbakemeldinger, så hvis du har noen meninger om den, så kan du bruke kommentarfeltet under til å lufte dem. Kritikk (konstruktiv) mottas med takk. Debatt og diskusjon likeså.

(En note til eventuelle skuffete nye lesere: jeg skriver utrolig langsomt på nynorsk, og gjør alt for mange feil til å skrive det effektivt. Derfor går denne bloggen desverre stort sett i bokmål og engelsk, ispedd et og andet dansk ord som sniker seg inn.)

3 Comments:

Blogger Susanne Christensen said...

Nå-nå! For små bogstaver, hva:) Har du set? Jeg skal læse Dem, Grüner!

October 06, 2005 6:54 pm  
Anonymous Anonymous said...

Syn og Segn lese vel ikke av sååå mange?

October 07, 2005 9:07 am  
Blogger mrtn said...

Syn og Segn har ca. fire hundre millioner milliarder lesere, nærmere bestemt: ikke så mange som det burde.

October 07, 2005 9:18 am  

Post a Comment

<< Home