*

26.9.05

ubegrunnet spekulasjon om Nobelprisen

Bergens Tidende publiserte idag en artikkel der det fremgår fra kilder "tett på nobelkomiteen" som Jan Landro has snakket med, at Jon Fosse blir alvorlig overveiet til Nobelprisen.

Jeg hadde blitt utrolig glad om Fosse vant. Det kan ikke betviles at han er en stor, stor dikter. Det kan hevdes at han har kjørt seg litt fast de siste fem årene, noe Nobelkomiteen kanskje tar høyde for. Jeg forutså når Det er Ales kom ut, at den ville komme til å representere et vendepunkt i forfatterskapet til Fosse, fordi han endelig oppnådde en syntese mellom form og innhold han ikke hadde nådd frem til tidligere, samtidig som en del gjennomgående problemer og temaer i hans forfatterskap så ut til å være gjennomarbeidet etter det verket. Om det stemmer er vanskelig å si, siden jeg ikke har lest noe som han har skrevet siden.

Kjartan Fløgstad: "Kva kjem først: Får Fosse Nobelprisen i litteratur før styresmaktene får avskaffa nynorsk som offisielt språk i heimlandet til diktaren?" Kanskje det blir det ønskelige alternativet?

Borte på Errata er det enorme mengder spekulasjon om hvem som får den. Tranströmer og Enquist nevnes ofte. Det samme gjør Pynchon, og Roth. Når de to er nevnt, er vel de andre engelskspråklige: Paul Auster, og kanskje Salman Rushdie (selv om Rs enorme suksess, og As siste fem bøker nok udelukker det, og jeg egentlig ikke syntes at noen av dem egentlig bør få den). Siden jeg er dansk, liksom, kan jeg vel også kaste Inger Christensen og måske Henrik Nordbrandt ind i løpet.

Hva tror dere?

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

og så var det Doris Lessing, da ... hvorfor er det aldri noen som nevner henne?

September 26, 2005 3:03 pm  
Anonymous Anonymous said...

og så var det Landro, da ... bemerk genrevalget: kulturjournalist Landro gir intervju til en annen kulturjournalist. Ganske logisk: Det hadde sett rart ut om han selv hadde skrevet dette som om det var en nyhetsartikkel: "Altså, nå var jeg på fylla med Horace Engdahl igår og seint på kvelden sa han noe som i all fall jeg tolker dithen at det kanskje ikke er helt urimelig å mene at..."

September 26, 2005 3:10 pm  
Anonymous Anonymous said...

Det er jo både morsomt og skremmende å lese spekulasjonene borte på errata. Tenkt at en person synes Harold Bloom kunne være en verdig mottaker! Om han skulle få den, ville jeg fjerne alt gult og blått fra huset i protest. Vel, alt som er både gult og blått; jeg har et par gule bøker som jeg ikke har lest ennå. Og mange av klærne mine er blå.

Selvsagt holder jeg med personen som anbefalte Georg Johannesen. Det er faen meg på tide med en bergenser.

September 26, 2005 3:51 pm  
Blogger mrtn said...

What does it matter who's talking, someone said. Husk å skrive navn på når dere kommenterer, ok?

Ellers er jeg helt enig med dere alle tre.

1) Doris Lessing har jeg aldri lest, men jeg traff henne en gang, og det hadde vært utrolig tøft å kunne skryte på seg å ha truffet, eller iallefall stått mindre enn tre meter fra, en nobelprisvinner.

2) Ja. Dette minner meg om ryktene i skolegården. "Altså Thomas sa at Ivar hadde sagt at Kjersti hadde klint med Roger samme kveld som Roger tulleklinte med Reidar, og hadde sex med Nina i vaskekjelleren til foreldrene til Jon, som forresten kanskje får nobelprisen, for det sa Horace igårkveld til Jan." Rykter! Løøøse rykter!

3) Bloom er så sinnsykt uaktuelt. Georgen hadde vært herlig, men han får den aldri.

Dagens word verification: kanpanda?
Kan panda? Kan panda ikke? Hva kanpanda?

September 26, 2005 4:56 pm  

Post a Comment

<< Home