*

5.5.05

Clear Channel vs Bergen

Jeg har helt glemt å blogge om dette: for noen dager siden satte jeg opp en blogg for aksjonen Byen Vår.

Byen Vår er en aksjon mot det at selskapet Clear Channel skal kjøpe retten til å bruke busskurene og montre i Bergen med enerett i femten år, og dekke dem med reklame.

Siden denne bloggen er relativt uformell kan jeg tillate meg å være usaklig: Clear Channel stinker. Det er et motbydelig selskap som koloniserer byrommet med deres symbolforurensing. Det kryper inn i noen av de få rom vi har igjen, og sitter der og forpester vår offentlighet, fullstendig uten etiske sperrer. Det må stanses.

Det viktigste man kan gjøre nå er å skrive under på oppropet til aksjonen. I tillegg foreslår jeg at du skriver mail eller ringer til dine representanter i bystyret, der det skal behandles.

Hvis noen vil ha adgang til å poste på bloggen, så send meg en mail (trykk på alfakrøllen i sidebaren, og fiks på adressen, så den kan sendes).

4 Comments:

Blogger Gaute said...

Jeg overvar et debattmøte arrangert av Norsk Form for en måneds tid siden, hvor Oslos byutviklingsbyråd Grete Horntvedt presterte å påstå at den økte reklamekonsentrasjonen kunne være et mål i seg selv, fordi tilsvarende byer allerede hadde en langt høyere reklametetthet, og fordi det ga et "urbant preg". Kommunen auksjonerer altså ut byrommet for å se mer ut som en tøff storby. Hva er idealet? Tokyo? Times Square? Blade Runner?

I samme debatt hadde Clear Channels direktør Jan Tore Endresen et for så vidt godt poeng: Det er kommunen som lar disse bedriftene ture fram - de vil jo tross alt først og fremst tjene penger. Et laisser faire-argument, kanskje, men det understreker jo at det nettopp er kommunens ansvar å ha strenge retningslinjer for hva de legger ut på anbud, og på hvilke vilkår.

I stedet ser vi altså at Oslo kommune ukritisk har lagt seg på rygg for den første og beste aktøren som har tilbudt dem et par limegrønne toaletter og noen skarve bysykler.

May 06, 2005 11:18 am  
Blogger mrtn said...

Godt sagt, Gaute. Jeg er helt enig med deg.

Jeg tenker faktisk alltid på Blade Runner når jeg skal forestille meg et worst-case scenario. Og visst er det sant at den typen by også har sin egen merkelige skjønnhet (jeg har en merkelig dragning mot neonlys, f.eks.), jeg tror bare ikke den bidrar positivt til vår mentale hygiene.

Det er trist med Oslo. Vi får håpe at Bergen holder stand.

May 06, 2005 11:55 am  
Blogger Gaute said...

Mentalhygiene! For et fantastisk ord. Men ja, jeg tror mange deler vår ambivalens i forhold til det hypermoderne byrommet som bl.a. filmer som Blade Runner har gjort visualiserbart. Jeg fascineres f.eks. voldsomt av Times Square, og det er virkelig noe eget å stå der akkurat når det skumrer. Men jeg vet ikke om jeg hadde følt det samme om New York var min by. Framtiden - it's a nice place to visit, but you wouldn't wanna live there :D

May 06, 2005 12:42 pm  
Anonymous Anonymous said...

Ja, og Loop Troop kommer faktisk til Bergen
i morgen, og jeg er blakk, grrrrrrr...
de kunne sikkert tatt en apell på sparket mot
jævelskapen.

Kulturen er slagmarken, slik tenker jeg,
vi må sloss for vår mentale hygiene,
markedsliberalismen er så fantastisk fleksibel og snedig - worst case er at vi lever i en gjennomkommerisialisert by, og
liv som ikke dreier seg om varebytte i en eller annen
forstand er kun et vagt minne..

forøvrig ønsker jeg alle en god helg

Trygve

May 06, 2005 5:10 pm  

Post a Comment

<< Home