*

16.11.04

Drøm om eksamen

Inatt drømte jeg at poeten Henrik Nordbrandt (som foriøvrig i drømmen ikke så ut som Henrik Nordbrandt, men som jazz-bassisten Niels-Henning Ørsted Pedersen) stod og snakket i telefonen i sin triste, 50-talls blokkleilighet et eller annet sted i Danmark. Han snakket med naboen over (som også var poet, og som foriøvrig lignet veldig på den amerikanske poeten Maya Angelou som jeg ikke vet noe om, men så i en film en gang) om det innbruddet de nettopp hadde hatt i sine leiligheter. Han sa til meg at det hadde vært tre tenåringsjenter som hadde hylt og båret seg, så hadde de begynt å knuse ting og skjære seg opp og truet med å ødelegge verden. Det lå knust glass overalt.

På vei opp til leiligheten skar jeg mine bare føtter opp på alt det knuste marmor og glass på stentrappene, og jeg blødde ut over hans skitne gulvtepper.

(Dette er hvorfor jeg aldri står opp så tidlig.)


2 Comments:

Blogger Gaute said...

Av og til skulle jeg ønske jeg husket drømmene mine bedre. Men så kommer jeg på at de stort sett bare er nonsens.

November 17, 2004 4:30 pm  
Blogger mrtn said...

Jeg har desverre sluttet å ha skikkelig intense drømmer, som jeg hadde på videregående, men nå og da dukker ting som dette opp, og da må jeg jo skrive det ned. Ragnfrid husker stort sett alt hun drømmer, heldiggrisen.

Det er ekstra ironisk fordi Nordbrandts kanskje mest kjente diktsamling heter "Drømmbroer" og handler mye om hans drømme. "Drøm om Henrettelse," "Drøm om mor" og "Drøm om pantefoged" er klassikere.

November 17, 2004 4:49 pm  

Post a Comment

<< Home